Børsen logo


Wood Woods e-commerce-strategi hviler på en stærk, autentisk identitet


Af Christian Bartels, Foto: Jacob Nielsen

ANNONCØRBETALT INDHOLD AF LINK LOGISTICS


Topbilled mobil


topbillede

Det københavnske tøjmærke Wood Wood har succes med at knytte de fysiske butikker og e-commerce sammen. Fremtidens vækst i nethandel skal komme fra en stærk oplevelse af identitet, der forbinder de to handelsplatforme og giver kunderne en unik, autentisk oplevelse.

Sig navnet Wood Wood og de fleste vil forbinde Nørrebro-mærket med markante kreative samarbejder med store anerkendte navne som Nike, Adidas og Barbour. Det urbane tøjmærke har udviklet en e-commerce strategi, hvor nøgleordene er en stærk visuel og værdibåret identitet, som gennemsyrer alt i brandet.

”Vores identitet skal være fremtrædende, og den skal være tydelig. Som kunde skal man ikke være i tvivl om, hvilke værdier Wood Wood står for, når man besøger vores webshop,” siger Katrin Bjerre, der er direktør for marketing og direct-to-consumer-salg hos Wood Wood.


Butikker skaber liv
Wood Woods stilsikre univers er populært og brandet har skabt rekordresultater. Væksten i virksomheden Wood Wood er mere end over de sidste seks år. Og fra at udgøre 35 pct. af omsætningen udgør detail nu 50 pct. af den samlede omsætning. Omsætningen på woodwood.com er steget fra 20 til 35 pct. af det samlede detailsalg, og ifølge strategien skal det vækste til 50 pct. Størstedelen af salget går til udlandet med USA som den største aftager.

For at nå i mål med vækstambitionerne skal både butikker og hjemmeside bruge identiteten til at drive væksten frem. Mens oplevelsen i de fysiske butikker skal være definerende for oplevelsen af brandets identitet, skal e-commerce fungere som den forlængede arm, der giver adgang til en udvidet version af det fysiske univers i butikken.

Den eksklusive oplevelsesværdi på hjemmesiden opnås med en content-strategi, hvor man fokuserer på at kreere unikt indhold til blandt andet hjemmeside, sociale medier og nyhedsbreve. Indholdet skaber et digitalt univers, hvor brandets identitet er meget tydelig.


Wood WoodWood Wood
Showroom. Wood Wood sælger stadig gennem både andre butikker og gennem egne butikker ved siden af online. Foto: Jacob Nielsen

Flere ansatte til e-commerce

Indholdet i det digitale univers skal informere og vække en nysgerrighed hos kunderne – præcis som man kender det fra Wood Woods flagship-butikker. For at løfte succesen op i nye højder, er der investeret i nye ansatte, der skal styrke tilstedeværelsen samt imødekomme de krav, der er forbundet med netop e-commerce.

Det betyder blandt andet, at når man handler på woodwood.com, skal man kunne se lagerbeholdningen på en vare i alle butikker og på lageret. En revideret hjemmeside er på vej, hvor det skal være muligt at få kundeservice på sit eget sprog i udvalgte områder. Det gør det muligt for Wood Wood at levere en strømlinet kundeoplevelse til de kræsne, digitale forbrugere verden over.

Det stiller krav til en stram lagerstyring, og sammen med det praktiske omkring plukning og indpakning af pakker fra webshoppen, er det lagt ud til samarbejdspartneren Link Logistics.



Wood WoodWood Wood
Butik og internet giver forskellige muligheder for at lave gode kundeoplevelser på, og kunsten er at få de to kanaler til at føles som en. Foto: Jacob Nielsen

Pakker giver oplevelser

I e-commerce-universet er den pakke, kunden modtager, også en del af oplevelsen. Og det kan være en udfordring, fordi man ikke kan styre alt ved oplevelsen ude hos kunden, som hvis de er i en butik eller inde på hjemmesiden.

Der skal dog være samme fornemmelse af god kundeservice, pointerer Katrin Bjerre.

”Ved et online køb er vi utrolig afhængige af, at vores lager stemmer, og at vores fragtleverandør leverer varen hurtigt og fejlfrit til kunden.”

Derudover skal det, man modtager, ikke bare være ”emballage”.

”Selve indpakningen ligner den indpakning, vi har i vores fysiske butikker. Derudover lægges der altid noget ekstra i kassen. Det kan være klistermærker, plakater eller lookbooks, alt efter hvad der er aktuelt.”


Wood WoodWood Wood
Siden Katrin Bjerre startede i Wood Wood for snart otte år siden, er e-commerce vokset stødt til rekordniveau. Foto: Jacob Nielsen

Albumudgivelser og live-optrædener

Men selvom man kan arbejde meget med identitet på nettet, er det stadig butikkerne, der leverer den grundlæggende autenticitet: De to spiller sammen som en enhed og supplerer hinanden.

”Flagship-butikker tilfører Wood Woods univers et aspekt, der ikke er muligt at implementere online. Det kan være musik i forbindelse med albumudgivelser, ferniseringer osv. Butikkerne drives af bevægelse og interaktion, og vi skal sørge for, at butiksoplevelsen ikke bliver statisk,” siger Katrin Bjerre.

Wood Wood har netop åbnet butik i London, hvis udstillingsområde i kælderetagen er dedikeret til at give kunderne en unik oplevelse af både kollektioner og samarbejder.

”Vores efterår/vinter-kollektion 2019/2020 var meget outdoor-inspireret, så hele kælderen blev indrettet som et outdoor-område med telte og rekvisitter, der tilførte produkterne noget ekstra. Her har vi mulighed for at skabe et samlingspunkt, der kredser om vores produkter og vores brand, og samtidig fungerer det som en ramme for, at vi kan komme endnu tættere på kunderne og opbygge relationer til dem,” siger hun.

Det er netop den autentiske oplevelse, Wood Wood vil give videre i det digitale univers, når kunden shopper online.

”Ultimativt vil vi gerne give dig præcis den samme, unikke oplevelse online, som du får i butikkerne. Helt fra du lægger din vare i indkøbskurven i webshoppen, til du modtager pakken og åbner den derhjemme,” siger Katrin Bjerre.

Læs hvordan Link Logistics kan hjælpe dig med e-commerce og logistik-løsninger

Annoncen er produceret 01.06.2020 af Børsen Creative i samarbejde med Link Logistics.


Wood WoodWood Wood