Børsen logo

Det enestående snedkerkøkken er den nye møbelklassiker

Af Christian Bartels, Foto: Thomas Juul og Multiform

ANNONCØRBETALT INDHOLD AF MULTIFORM

Topbilled mobil
topbillede

Vi bruger flere penge på køkkener, som bliver en stadig mere central del af hjemmet. Køkkenet skal dermed leve op til samme kvalitetskrav som møbelklassikerne i dagligstuen og være gedigent, langtidsholdbart og i fremragende kvalitet. Vi er med på værkstedet, hvor de nye klassikere bliver til.

Hobbykniven kører ned langs siden på træet, mens stride stykker træfinér sprøjter ud i rummet, splintrer, hvirvler væk i luften. Finérspecialist Günther Wesemann er ved at skære finérstykker i gulvtæppestørrelse ud, så de mindre stykker passer på seks køkkenlåger. Når lågerne bliver monteret i det færdige køkken, vil det samlede udtryk være et stort, sammenhængende stykke træ.

Møbelsnedkerihåndværket har det godt hos køkkenfirmaet Multiform, der hylder træ, snedkerhåndværk og tidløst design. Så godt, at direktør Michael Oversø beretter om øget efterspørgsel på snedkerkøkkenet blandt andet på grund af den håndværksmæssige kvalitet.

”Vi får yngre kunder, som nu vil have noget særligt, der holder længere. Og så bruger markedet i øjeblikket flere penge, og det er også dyrere løsninger, der bliver købt, end førhen,” siger Michael Oversø.


FinérarbejdeFinérarbejde
Finérekspert Günther Wesemann skærer ud til køkkenlåger. Planskåret finér giver en større sammenhængende flade og dermed et mere roligt udtryk, som lader øjet hvile, fordi åretegningen fortsætter hen over lågerne. Under finéren er lågekanterne i massivtræ for at give den sidste finish på kanterne.

Flere penge i markedet, dyrere løsninger og yngre kunder stemmer fint overens med den nuværende højkonjunktur og tidens tendenser. Tendenser, hvor vi ifølge trendforskerbureauet pej gruppen hellere køber sjældent, men godt, og hvor vi ikke vil gå på kompromis, når vi bruger penge. Det skal være kompromisløst, lige som møbelklassikerne, der aldrig slækkede på arkitektens streg og snedkerens håndværk, men som siden 1950’erne har overlevet forbrugsbulimi og trends med pianolak. Vi vil som forbrugere have det enestående. Det, der rækker ud over det normale, og som ikke bare er overflade og bling-bling.

Specialmål er almindelige
Finérhåndværk af den karakter der laves hos Multiform, næsten ude på en mark, i Kibæk ved Herning, laves kun ganske få andre steder i landet. Sammen med rundede svalehalesamlinger på samtlige skuffer er det en af signaturerne hos Multiform, hvis møbel- og maskinsnedkere primært arbejder i træ, men også gerne messing og sortoxideret stål.

Her er fokus på det individuelt tilpassede køkkener og garderober, som Multiforms arkitekter tilpasser den enkelte kundes bolig.

Multiform 45Multiform 45
Form 45 er tegnet af Multiforms arkitekter og er beklædt med stål. Men hele den sortoxiderede flade er hængt op på Oles skuffer. Alle kunder får besøg, og bliver rådgivet af, en arkitekt, så køkkenet passer til boligen og bliver til et leverum med plads til individuelle ønsker. Foto: Multiform

Hvorfor skulle skuffer med 60 cm i bredden passe nøjagtigt med folks køkkener?, syntes spørgsmålet at have været for Carsten Michelsen, der i 1982 etablerede Multiform og fremefter altid designede skuffer på specialmål, så der kunne opnås perfekt symmetri.

Grundlæggende skulle designet på skufferne sørge for, at man altid havde et køkken, der var en arkitektonisk kreation på linje med Arne Jacobsens, Børge Mogensens og Hans Wegners moderne klassikere fra 50’erne. Designet skulle kunne stå i årtier, uden at se utidssvarende ud.

Skuffe-eksperten Ole
Ole Lindgaard er skuffe-eksperten på stedet, og har hænderne på hver eneste skuffe, der ryger ud fra værkstedet og ud til de cirka 500 køkkener, der bliver solgt hvert år.

Han er med, når kundens køkken for eksempel skal rumme et pengeskab på over hundrede kilo, som var det en indbygningsopvaskemaskine og ikke et monstrum, der skulle have sin egen specialsmedede sokkel.

Skuffen er i pressenSkuffen er i pressen
Ole Lindgaard er altid kommet tilbage til Kibæk, fordi der er specialordrer, mulighed for at hitte på prototyper og lejlighed til at uddanne møbelsnedkerlærlinge, hvilket trækker op i arbejdsglæden. Han er oprindeligt uddannet tømrer. Foto: Thomas Juul

”Vi har også været med til at bygge et tekøkken i massivtræ til Emiraterne. Som skulle stå i et telt,” siger Ole med tør begejstring og peger hen på fabriksgulvet, hvor de prøveopstillede køkkenet, inden det blev sendt ud til montering.

Han tager en skuffe frem, der er en prototype, som han går og pusler lidt med. Den hører til en garderobe, de er ved at indbygge hos en kunde. Og udover prototypen, der er er lavet til sko, er der flere andre skuffer, der er blevet udviklet til det store garderobeprojekt, der tæller 73 garderobeskabe.

”Vi har lavet skufferne, så de passer til størrelsen af kundens bh’er,” siger han uden at tage synlig notits af sammenstillingen af intimmål og skuffebygning.

Træsorter og farver sorteres
Udover at være idémand, er det også Ole, der tager turen på lageret og håndvælger de enkelte stykker træ, der tilsammen skal udgøre en skuffe. Ahorn, eg, valnød er de foretrukne materialer.

”De fleste træsorter er fra Europa, mens valnødtræet bare er flottest og i bedst kvalitet, når det kommer fra USA. Vi kan ikke få den kvalitet, vi gerne vil have, i Europa,” siger Ole. Alt massivt ahorn- og egetræ kommer fra europæiske skove og bliver skåret op på et lille familiedrevet savværk i Østrig.

Samlinger med rundede svaehalerSamlinger med rundede svaehaler
Svalehalesamling. ”Halerne” er vinklede, så de låser sig sammen og i princippet kunne sidde sammen uden lim. Samlingen her skal slibes efter, så overgangen mellem de to stykker træ bliver glat. Foto: Thomas Juul

For at ahorntræet kan få den lyseste farve og mest ensartede struktur i træet, bliver det kun skovet få uger om året, efter en periode med længere tids frost.

”Ahorn har historisk været det foretrukne materiale til køkkenskuffer, fordi det er en af de få træsorter, der ikke afgiver smag til de fødevarer, der opbevares i skufferne. I gamle dage kunne egestræsskuffer godt lugte lidt indelukket, men i dag lakerer man dem, så man er ude over det problem. ” siger skuffe-Ole. Ahorn har man dog holdt ved, fordi den særlig lyse farve stort set er uden lige.

Skuffe-Oles sortering sørger for, at farverne passer sammen, lige som træets struktur skal kunne arbejde sammen i skuffen. Herefter bliver der skåret ud til svalehalesamlinger med en diamant-bit.

”En rundet svalehalesamling er så stærk, at træet går i stykker før samlingen, ” siger Ole Lindgaard.

1, 2, 3, skuffer1, 2, 3, skuffer
Skuffe 1-3. Den runde limflade øger klæbeevnen mellem de to stykker træ, der limes, håndsamles og bankes sammen. Foto: Thomas Juul

Når svalehalerne er skåret ud på et specialværktøj, sprøjtes ’halerne’ på træet med limvand, før skufferne skal samles. Herefter påføres lim i hånden, og snedkerne samler skufferne på et presseværktøj. Skufferne tages en ad gangen over til en båndsliber, hvor svalehalerne slibes ned, så de flugter med skuffetræet. Overgangen fra samling til skuffe skal være umærkelig.

Herefter afgør det endelige look, om træet skal males, bejdses eller stå naturligt, ubehandlet eller med et lag klarlak.

Fremtidig klassiker
Selvom Ole sender læssevis af skuffer ud af Kibæk, slipper han dem aldrig helt.

Senest måtte han på loftet for at finde et stykke birkefinér til en norsk kunde, der for 22 år siden fik opstillet et Multiform-køkken. Det tynde lag finér på skuffefronten i kundens køkken havde fået et fur, og skulle udskiftes med et finérstykker fra samme træ, som var næsten identisk, så køkkenet kunne beholde sin visuelle helhed.

”Det kan jo sagtens betale sig at reparere, for køkkenet fejler jo ikke noget. Det patinerer bare,” siger Ole, der havde træet liggende på loftet.

Hans første køkken var Multiform 1, der stadig den dag i dag, er den model, der sælges flest af. Sidste skud på stammen er model 45, som sidste år trak designprisen Archiproducts Design Award til Kibæk for sit udtryk i sortoxideret stål, hvor alle kanter er skåret i smig med et skråt snit på 45 grader.

Kærligheden og hensynet til den daglige brug kendetegner på en måde alle køkkenerne. Uanset hvordan køkkenet tegnes, indrettes, monteres, fremstår det som en individuel møbelklassiker, hvor der er tænkt over alle detaljer.

Multiform 1Multiform 1
Ahornskuffe på den første klassiker, Multiform 1. Foto: Multiform

At nå dertil, hvor man årligt producerer 500 møbelklassikere, er en daglig udfordring som Ole Lindgaard elsker.

”Det gør mig stolt at lave skuffer i en håndværksmæssig kvalitet, som jeg ved, at kunderne glæder sig over hver dag i mange år.”

Se hvilken fremtidig klassiker, mestrene hos Multiform kan bygge til dig

Annoncen er produceret 18.03.2019 af Børsen Creative i samarbejde med Multiform.