Børsen logo

Norsk indretningshus har indtaget Skandinaviens designhøjborg

Af Christian Bartels, Foto: Lasse Wind og Margaret de Lange

ANNONCØRBETALT INDHOLD AF SLETTVOLL

Topbilled mobil
topbillede

I en af Københavns flotteste bygninger, er den norske indretningsspecialist Slettvoll rykket ind. Med en hylende vind fra norske fjorde og fjelde, vil de vise danskerne, at man kan indrette sig med møbler og interiør, som skifter karakter efter omgivelserne og spiller ind i den danske designhistorie. Og danskerne ser ud til at tage godt i mod det.

Gæster er gået ind ad glasdøren på Oslo Plads 12 ved Østerport station i København i den tro, at de kunne bestille et bord til frokost eller et værelse for natten, fortæller butikschef Birgitte Wahlers.

Det skyldes måske den varme, norske hygge, og det mørke som møbel- og interiørproducenten Slettvoll har indrettet på de 550 kvm butik. Det er det mørke, som oftest kun hoteller og restauranter tør indrette sig med, og som vi danskere i vores egenfortælling om vores særlige lys, måske glemmer at bruge lidt i vores hjem.

Men nu skal den mørke farve frem i lyset, for norske Slettvoll, der skaber indretningsløsninger og møbler, har i oktober åbnet sin første butik i Danmark på Oslo Plads i København. Her er kontrasten mellem mørkt træ og naturtonede tekstiler fremtrædende, og det hotel-agtige udtryk har øjensynligt inspireret danskerne.

Norsk indretning er en dansk succes
Fra hovedkvarteret på Norges vestkyst ser man en butik, der er godt på vej til at give sorte tal på bundlinjen før de planlagte tre år. Besøgs- og salgstallene har nemlig været markant højere, end Slettvoll har budgetteret med, fortæller Live Slettvoll, der er tredje generation og konceptchef i det familie-ejede møbel og interiørfirma.

”Danskerne har været meget hurtigere til at forelske sig i konceptet og investere i møbler fra Slettvoll, end vi f.eks. så i Sverige, da vi etablerede os i Stockholm for 10 år siden. Allerede i den første uge blev der skrevet under på indretningsløsninger,” siger Live Slettvoll.


fabrikken

Når et nyt mærke træder ind på scenen, går der oftest noget tid, inden kunderne fatter tillid til det. I Slettvolls tilfælde er der dog hurtigt kommet også store engagementer i hus. Ifølge butikschef Birgitte Wahlers, der har været mærkets brohoved på vej ind på det danske marked, har Slettvolls klassiske og internationale indretningsunivers simpelthen manglet på det danske marked.

”Jeg tror, kunderne hurtigt har kunnet se, at her var en inspirerende og anderledes stemning. Det er også den reaktion, vi får fra gæster, der kommer i butikken,” siger Birgitte Wahlers.

Advaret om dansk design
Slettvoll blev ellers advaret om, at det kunne være vanskeligt at lykkes på det danske marked.

Som alle danskere ynder at fortælle, er den danske møbel- og designindustri anerkendt i hele verden. Så man skal være sikker på, at man har noget nyt at bidrage med, når man går ind på det danske marked, fortæller Live Slettvoll.

”Vi er meget bevidste om jeres arkitekthistorie og alle de designikoner, I har,” fortæller Live Slettvoll.


Pejs

”Vi har dog troen på, at vi repræsenterer noget anderledes på det danske marked, først og fremmest fordi vi i højere grad laver totalindretninger af folks hjem og ikke udelukkende sælger enkeltprodukter eller møbelikoner,” siger Live Slettvoll.

Indretning skal kunne rumme klassikere
Totalindretningen af et hjem kræver, at Slettvolls møbler og interiør skal kunne spille sammen med folks andre møbler. Og dette er tænkt ind helt fra start i udviklingen af nye designs hos Slettvoll.

”Jeg omtaler ofte vores møbler som kamæleoner eller den lille sorte kjole, som altid er aktuel og ændrer karakter efter omgivelserne. Og som kan pyntes op eller ned. Når vi laver totalindretninger, har kunder ofte en stol, en sofa eller et designobjekt, som betyder meget for dem. Og dem har vi in mente, når vi indretter,” siger Live Slettvoll.

Det kan for eksempel være par, hvor børnene er flyttet hjemmefra og gerne vil downsize fra villa til lejlighed, som har valgt at beholde en række særlige ting, som de gerne vil have hjælp til at integrere i indretningen.

Slettvoll kan også hjælpe med at indrette din hjem. Få møbleringshjælp her


Trondheim

Fordi Slettvoll selv producerer sine møbler, kan de fleste møbler i sortimentet betrækkes efter temperament og sæson og tilstødende møbelikoner. Det samme møbel kan dermed få flere forskellige udtryk, som sammen med omgivelserne skaber den ønskede stemning.

Opgaver som ovenstående løses enten ude hos kunder eller i butikkens kælderetage. Her er der indrettet et kontor, hvor man kan tale med en indretningskonsulent og gå direkte ind og mærke på de mere end 300 stofprøver og live mood boards, der kan gøre ens hjem til et hyggeligere og rarere sted at være.

Butikken er et indretningsunivers
Inden Slettvoll kunne åbne butikken på Oslo Plads, var de selv igennem en større totalindretning. Bygningen, der er fra starten af 1900-tallet, blev gennemgribende renoveret over en flere måneder lang periode for at skabe et univers, der kunne danne rammerne om inspirerende indretningsløsninger.

Den lange renovering har dog været det hele værd. Man træder ind gennem glasdørene i en oval entre med lysekrone og kan fortsætte gennem de forbundne stuer, der viser Slettvolls klassiske moderne stil med polstrede møbler og mørke vægge. Det skaber en særlig internationale hotel-stemning i et område, der i forvejen byder på store alléer, eksklusive butikker og tungt ornamenterede bygninger.


Historie

”Med butikken har vi fået en rigtig god placering. Det er et smukt område, det er et dejligt sted, og det er spændende at gå rundt i butikken med de forskellige rum. Det er meget anderledes i forhold til mange af de andre butikker. Vi er klart kommet til det rigtige sted i byen,” siger Live Slettvoll.

Det er måske ikke så sært, at nogle af de besøgende forsøger at booke sig til at blive endnu længere.

Se indretningsuniverset, stemninger, og muligheder for at indrette dit hjem her

Slettvolls ophav ved fjeld og fjord

Det var Lives bedsteforældre, Hans og Bergit Slettvoll, som startede Slettvoll i deres eget hjem på den norske vestkyst i 1951. De første produkter var kurve og dukkevogne i flet, som Hans kørte ned til færgelejet i bygden Stranda på cykel, hvorfra de blev sejlet fjelde og fjorde og videre ud i verden.

Inspirationen til først møblerne og siden hele sortimentet af møbler og indretningsobjekter, kommer fra den smukke og omskiftelige natur i området, hvor naturtoner, jordfarver og vintermørke nuancer har fundet vej helt ind i møblernes sjæl.

Live Slettvoll har nu overtaget skaberglæden som kreativ leder for selskabet efter sin mor Torill Slettvoll, som udviklede selskabet fra at være en lokal producent af møbler af høj kvalitet til at blive et møbel- og interiørkoncept med indtil videre 19 butikker fordelt på Norge, Sverige og Danmark.

Produktionen ligger fortsat i den lille bygd Stranda, mellem dybe fjorde og foranderlige fjelde, og der er ingen planer om at sende produktionen ud af landet og væk fra udgangspunktet i den lille bygd.



Annoncen er produceret 03.03.2020 af Børsen Creative for Slettvoll