Børsen logo

Nordjysk makkerpar vil indtage verden med grøn idé

Af Laura Bisted Jacobsen, Foto: You&Media
ANNONCØRBETALT INDHOLD AF TOIL 'N' MOIL

Topbilled mobil
topbillede

Der stilles flere og flere krav til virksomheder i den grønne omstilling. Og udfordringen med at finde nye bæredygtige tiltag kan virke uoverskuelig. Men selv små skridt kan gøre en stor forskel, det mener Rikke Bergmann Johansen og Dennis Conradsen, der har lanceret et koncept med bæredygtigt arbejdstøj.

Dennis Conradsen løfter igen og igen sin venstre hånd og hilser på de forbipasserende bilister, når han kører rundt i Frederikshavn. Han har dybe rødder heroppe, og udpeger i forbifarten sine oldeforældres hus. Som 29-årig overtog han tøjlerne i familiekoncernen Skagensmaleren, der siden 1980’erne blandt andet har specialiseret sig i overfladebehandling af skibe og elementer til vindmøller.

I dag er Dennis Conradsen 36 år, og selvom koncernen allerede består af en række virksomheder, og der netop er blevet åbnet et kontor i Portland i staten Oregon i USA, stopper knopskydningen ikke. Den nyeste virksomhed i koncernen er Toil ’N’ Moil, der producerer bæredygtigt arbejdstøj.

”Hvis du havde spurgt mig for fem år siden, havde jeg aldrig troet, jeg skulle være med til at starte et tøjmærke op,” siger Dennis Conradsen, CEO i Toil ’N’ Moil, med et grin.

”Men der er en god kobling, fordi vi bevæger os i vindmølleindustrien, der konstant gør alt for at blive så bæredygtig som muligt,” tilføjer han.

Som leverandør til de største vindmølleproducenter i verden mærker Dennis Conradsen det stigende pres for at arbejde hen imod så mange bæredygtige tiltag som muligt. Hvad med arbejdstøjet? Tænkte han en tilfældig dag for flere år siden, da han skulle på skiferie. Kunne det batte noget i det grønne regnskab, hvis medarbejderne på fabrikkerne i Aalborg og Nakskov skiftede arbejdsgarderoben ud med et grønt alternativ? Og kunne man sælge det bæredygtige arbejdstøj til andre virksomheder med de samme udfordringer?

”Inden en skitur med vennerne køber jeg nyt skitøj. Det er bæredygtigt og ser smart ud, og jeg tænker, der måske er noget her, der kunne blive til noget? Både en god case rent økonomisk, men også hvor man gør noget godt for miljøet,” siger han og tilføjer, at ideen blev arkiveret bagerst i systemet, og så tog han på skiferie.

fabrikken
fabrikken
“Jeg har mødt folk, der er kritiske og synes, man skal holde sig til corebusiness. Først tænkte jeg: Har de ret? Men fandme nej, de skal ikke have ret. Det kan give lidt mere blod på tanden,” siger Dennis Conradsen, CEO i Toil ’N’ Moil.

Fra kaffemøde til leverandørbesøg på en måned

”Jeg syntes, det lød helt vildt spændende. Konceptet var i mine øjne ret genialt, men jeg ventede jo lidt på, at Dennis sagde: Nu gør vi det. Det er sådan, vi arbejder. Der bliver kastet ideer op hele tiden, og med tiden modnes de bedste,” siger Rikke Bergmann Johansen, der er COO i Toil ’N’ Moil, når hun skal sætte ord på, hvordan hun reagerede, da Dennis første gang luftede ideen på hovedkontoret i Frederikshavn.

Efter en reception i byen i forsommeren 2018 var Dennis klar. Her deltog også en lokal designer, der stod bag kollektioner med bæredygtigt modetøj. Og pludselig fløj ideen om bæredygtigt arbejdstøj op ad Dennis Conradsens mentale arkivkasse.

”Jeg reflekterer over ideen, da jeg går tilbage gennem Frederikshavn. Og jeg går direkte op på kontoret og fortæller Rikke, jeg har mødt en designer. Dagen efter sidder vi alle tre til en kop kaffe. Der er flow i tingene, pingpong hen over bordet, og vi arrangerer lynhurtigt, vi skal finde ud af, hvor vi kan få produceret arbejdstøjet,” siger han.

”Jeg har været med til rigtig mange projekter, men her gik det virkelig hurtigt. Vi havde møde i juni. I juli var vi på leverandørbesøg i Tyrkiet og Portugal for at finde den bedste økologiske bomuld. Og vi havde kollektionsprøver klar i oktober. Og for mig er det et tegn på, at vi har fat i noget godt og rigtigt, når tingene flyder på den måde,” tilføjer Rikke Bergmann Johansen.

Kulturen omkring arbejdstøj skal ændres

Dennis Conradsen har ikke været nervøs for at investere, for Skagensmaleren aftager selv en stor mængde tøj, men projektet har fra dag ét været tænkt som en forretning. For den grønne omstilling er uigenkaldelig, og kravene til virksomheder – om eksempelvis at leve op til FN’s 17 verdensmål – skærpes hver dag.

”At skifte til bæredygtigt arbejdstøj er et relativt simpelt greb til at gøre noget godt og optimere CSR-strategien. Både for de virksomheder, der skal sparke gang i den grønne omstilling, og dem, der måske er løbet tør for ideer, fordi de har været i gang i lang tid. Det er et lille skridt, men det er nemt at tage, for konceptet er udviklet og klar,” siger Rikke Bergmann Johansen.

”Det kræver, virksomheden er omstillingsparat. Og at indkøbsafdelingen, eller nogle højere oppe i systemet, er villige til at sige god for en lidt højere pris. For det koster mere at få produceret det her tøj,” siger Dennis Conradsen.

Og den lidt højere pris og ”plejer”-mentaliteten er den største udfordring for brandet, mener Rikke Bergmann Johansen. Men ideen med Toil ’N’ Moil er netop, at brugeren bevidst skal træffe et andet valg – et bæredygtigt valg. Kulturen omkring arbejdstøj skal ændres.

”Der findes nogle vaner og traditioner i mange fag, der betyder, de siger pænt nej tak. Men hvorfor skal eksempelvis en murer have hvidt arbejdstøj på? Vi kommer ikke til at have et katalog med en masse styles, for det ville for os ikke være bæredygtigt. Det ville føre til overproduktion og et overforbrug – og det er jo det, vi skal stoppe. Det er det, det handler om,” siger hun.

fabrikken
fabrikken
”Global opvarmning kan være svær at forstå. Så det er vigtigt at vise, at en lille bitte ting, du kan gøre i din hverdag, har en positiv effekt på verden. Det aftryk, vi sætter, har en konsekvens, og vi bliver alle nødt til at tage ansvar,” siger Rikke Bergmann Johansen, COO i Toil 'N' Moil.

Retursystem skal forhindre spild

Jordvarme til opvarmning af huset, solceller på taget, egenproducerede grøntsager hele sommeren og nul kød i kosten. For Rikke Bergmann Johansen er bæredygtighed en livsstil, hun bliver mere og mere kompromisløs omkring uden at være utopisk anlagt.

”Min tilgang til bæredygtighed er, at vi skal alle tage ansvar og gøre det, vi kan, så kan vi sammen opnå rigtig meget. Bæredygtighed handler jo ikke om en ISO-standard, man skal leve op til. Vi har et reelt problem, og vi bliver nødt til at anerkende det, og anerkende vores eget ansvar. Og hvis vi ikke gør det, kommer der ikke til at ske noget som helst. Løsningen må være, at der udvikles teknologiske løsninger samtidig med, at vi hver især gør alt det, vi kan,” siger hun og medgiver, at Toil ’N’ Moil ikke løser verdens problemer, men det er et skridt, virksomheder kan tage, der er med til det.

Fakta om Toil ’N’ Moil

Den danske virksomhed Toil ’N’ Moil, der har hovedkontor i Frederikshavn, skaber bæredygtigt arbejdstøj i økologisk bomuld og genbrugspolyester.

Toil ’N’ Moil har udviklet et unikt retursystem, der forlænger tøjets levetid, bringer det tilbage i kredsløb og dermed minimerer overforbrug og spild.

Toil ’N’ Moils kollektion af bæredygtigt arbejdstøj er GOTS- og GRS-certificeret. Certificeringen sikrer høj kvalitet og sikkerhed på både miljømæssige og sociale kriterier.

Rikke Bergmann Johansen har arbejdet i koncernen i fire år og er den daglige hoveddrivkraft i Toil ’N’ Moil. Dét projekt fik Dennis Conradsen ikke lov til at give til andre.

”Jeg var helt bevidst om, at projektet var lige i Rikkes ånd,” siger Dennis Conradsen og fortsætter:

”Jeg er forretningsmanden, og hun er hjertet. Rikke er rigtig god at sparre med, fordi vi ikke altid er enige om tingene. Og det kan da godt slå nogle gnister, men ofte kommer der et rigtig godt resultat ud af diskussionerne.”

Sammen har de udviklet konceptet, så arbejdstøjet skal indgå i et retursystem, hvor det brugte tøj bruges til at sy nyt tøj af. Brug og smid væk-kulturen skal skrottes til fordel for cirkulær økonomi. Og så har de besluttet at lancere en mindre kollektion, for hvorfor bruge ressourcer på at producere syv forskellige t-shirts? Hvorfor ikke bare én?

fabrikken
fabrikken
Toil ’N’ Moil repræsenterer Frederikshavn i konkurrencen om at blive Nordjyllands grønneste virksomhed, når finalen løber af stablen den 9. september. Bag konkurrencen står blandt andre Erhvervshus Nordjylland, Region Nordjylland, Dansk Byggeri, Dansk Industri og Aalborg Universitet.

En bæredygtig forretning

Der er grøde i den bæredygtige omstilling på toppen af Danmark. Frederikshavn Havn, der er kommunalt ejet, arbejder målrettet for at blive Nordeuropas centrum for maritim genanvendelse.

Havnen huser verdens første specialbyggede recyclingværft, der i starten af august i år modtog to gigantiske boreplatforme, Tyra Øst og Tyra Vest, der blev fragtet fra Tyra-feltet i Nordsøen. Boreplatformene skal pilles fra hinanden, så 95 pct. af de 22.000 tons stål, jern og indmad kan genbruges.

Rikke Bergmann Johansen og Dennis Conradsen ønsker med afsæt i Frederikshavn at udbrede Toil ’N’ Moil til flere lande. Der er udarbejdet en strategi med realistiske vækstmål over en femårs periode.

”Inden for de næste fem år skal vi være et alternativ i flere europæiske lande. Drømmen er, at vi kan flytte hele konceptet til andre lande, så vi med tiden kan sælge, tage retur og genanvende arbejdstøjet lokalt. Og måske er vi ikke lige der om fem år, at vi også kan producere lokalt, men det ville være det allerbedste, at det bliver en lukket cirkel, så vi nedsætter transport og skaber arbejdspladser, der hvor vi er,” siger Rikke Bergman Johansen.

I første omgang satser makkerparret på Danmark og resten af de skandinaviske markeder, og så må efterspørgslen og omsætning styre hastigheden af væksten.

”Det skal være en sund forretning. Ellers er der ikke plads til udvikling af den. Så det skal ikke kun være bæredygtigt grønt, det skal også være en bæredygtig forretning,” siger Dennis Conradsen.

Klik her og se den bæredygtige kollektion fra TOIL 'N' MOIL og læs mere om virksomhedens visioner.

fabrikken
fabrikken
Aalborg er Nordens Paris, Frederikshavn er… ”Verdens navle,” siger Dennis Conradsen lynhurtigt og griner. Det er herfra, Toil ’N’ Moil-konceptet skal udbredes internationalt i fremtiden.

Annoncen er produceret 01.09.2020 af Børsen Creative i samarbejde med Toil 'N' Moil.