Børsen logo


Gazellevinder: "Min far tænkte ikke i penge – det optog ham, hvor rent tøjet kunne blive"


Af Christian Bartels, Foto: Astrid Dalum

ANNONCØRBETALT INDHOLD AF MERRILD LAVAZZA DANMARK


Topbilled mobil


topbillede

Tøjmærket Dilling er blevet Gazellevinder ved at holde fast i det snævre, rene produkt, der udmærker sig på bæredygtighed. Tøjets egenskaber er dog omfattende at kommunikere, og det er dyrt at producere, så det er en udfordring at få differentieret produktet ude i butikkerne. Hvad gør man så? Økologisk, tysk by blev en del af svaret på succes.

Lavazza er blevet kåret som verdens mest bæredygtige fødevarevirksomhed af Reputation Institute. For at fremme den bæredygtige dagsorden i erhvervslivet, sætter Merrild Lavazza Danmark derfor spot på en virksomhed, der arbejder ambitiøst med bæredygtighed og samtidig præsterer vækst i Gazelle-klassen.

”Tøj er enormt forurenede. Når tøjmærker taler om nul pesticider i den økologiske bomuld, de anvender, burde man tale farveri. Kemi og farve i tøjet udledes i spildevandet under farvningen og kommer i kontakt med forbrugernes hud. Hvis man vil lave rent og bæredygtigt tøj, så handler det egentlig om at have styr på værdikæden.”

Ordene kommer fra Morten Dilling, der er fjerde generation og direktør i Dilling.

Dilling producerer økologisk og bæredygtigt undertøj, primært i økologisk merinould. Men til trods for Gazellestatus i 2018 og nye salgskanaler på bedding, er vejen til kommerciel overlevelse flankeret af konkurrenter med billigere økologiske produkter. Det er et problem, for i forbrugernes øjne er der ingen forskel på de andre og Dilling – de er begge økologiske produkter.

”Det er det, der er så svært – økologi er så let at kommunikere, det er kun et ord. Vi kan ikke sælge vores tøj gennem andres butikker, og samtidig få hele historien om vores arbejde med værdikæden med,” siger Morten Dilling.

For familievirksomheden bliver det derfor skelsættende, da de vover pelsen og åbner en webshop i Tyskland. Det vender vi tilbage til. Først skal vi høre mere om, hvordan Dilling nørdede helt igennem på værdikæden, og hvorfor det er så svært at konkurrere med almindelig økologisk tøj.

Udslæt bliver til bæredygtighed

Dilling har arbejdet dokumenterbart med bæredygtighed siden 1985. Faktisk så dokumenterbart, at det gav udslæt på huden.

”Vores farvemester blev overfølsom over for formaldehyd, så hun ikke kunne arbejde videre på vores farveri. Så besluttede vi, at hun og alle andre kunne blive fri for formaldehyd,” fortæller Morten Dilling.

Formaldehyd bruges til at få tøjet til at krympe mindre i vask, og er meget udbredt i tekstilbranchen. I takt med, at man har opdaget dets giftighed, udfases det dog langsomt verden over.

Det er sund fornuft for både spildevand og forbrugernes hud, og Dilling får EU’s miljøblomst i 2001 og Svanemærket i 2010 for sit arbejde med bæredygtige tekstiler.



KarryKarry
Foto: Astrid Dalum

Økologi er lille brik

Af de mange led i værdikæden er råvaren, bomuld eller uld, kun en lille del af det samlede miljøaftryk. Som i eksemplet med formaldehyd kan ellers økologisk uld godt være behandlet med plast eller farvet under anvendelse af tungmetaller for at opnå andre egenskaber.

Eksempelvis bruges plast til at gøre uldtøj mindre kradsende. Det påføres ved brug af klor i spinderiproduktionen, inden det kommer til farveriet. Men fordi Dilling ikke vil benytte klor i produktionen, og fordi behandlingen forringer uldens egenskaber, bruger Dilling i stedet et enzym, der så at sige æder kradsulden i en kompliceret forarbejdningsproces, der er en del af værdikæden.

Hvorfor betyder bæredygtighed så meget for jer?

”Vi har lavet undertøj altid. Det er det, der er tættest på kroppen. Når vi som fagmænd ser, hvor meget skidt og kemi, der puttes i tøj og vand under farvningen, tænker vi, at det vil vi ikke være med til at tilbyde. Det er sund fornuft. Min far tænkte ikke i penge; han var ikke god til at sælge, og det optog ham mere, hvor rent tøjet og produktionen af det kunne blive,” siger han.

Far sælger (lidt) ud

Morten Dilling overtager en virksomhed med en pæn egenkapital ved sin indtrædelse i firmaet i 2009. Men det er en hård kamp at være i et marked, hvor alle gerne vil brande sig på økologi og bæredygtighed.

”I dag er vi Gazellevirksomhed, og vi vækster, men da jeg kom i 2009, der gav vi altså underskud. Det løb kun lige rundt,” siger Morten.

I 00’erne var de store indkøbere og kæder interesseret i Dillings økologiske tekstiler, men kunne få andre økologiske tekstiler billigere hos konkurrenterne. Derfor forsøgte Dilling faktisk et øjeblik at gå på kompromis med værdierne og lave et billigere produkt og dårligere produkt, som markedet efterspurgte.

”Min far har drevet det meget på værdier. Men på det tidspunkt blev han fristet af billigere varer fra Indien. Det var billigere, økologisk bomuld, men der var ingen styr på processer og værdikæder, og det strømmede ind med reklamationer fra kunderne. Det var ikke interessant,” opsummerer direktøren.



Far og sønFar og søn
Foto: Astrid Dalum

Prøvekanin i fodformet, tysk stad

Der skal findes et svar på den tiltagende konkurrence i markedet for økologiske tekstilprodukter. De store indkøbere betaler lavere priser og de har samtidig svært ved at kommunikere detaljerne i Dillings arbejde med at lave en ren produktion, ud til forbrugerne.

Derfor besluttede Dilling sig for at satse på nettet. I den tyske by Freiburg – en by med ca. 230.000 indbyggere - bor mange af dem, der går i fodformede sko – altså forbrugere, der går op i netop biodynamik, shopper i økologiske supermarkeder og tager et stort personligt ansvar for miljø og klima.

De bliver målgruppen for Dillings store internetsatsning.

”Jeg har taget HD i afsætning og min far har verdens reneste undertøj - han kan bare ikke sælge det. Internettet og e-handel bliver skelsættende for os,” siger han.

Dilling åbner sin første webshop i 2010 i Tyskland. Selvom lanceringen tager tid, er undertøjsproducenten på rette spor.

”Selvom der er god fortjeneste på nettet, så var det i starten ikke nok til at dække de faste udgifter. Det har krævet volumen, og det lykkes vi først med i dag. I starten var der måske en bestilling om dagen. Nogle dage var der slet ikke nogen.”

Webshoppen i Tyskland bliver sidenhen til webshops i Danmark, Frankrig og Sverige – i dag har Dilling i alt ni webshops.

Kolde markeder i vente

Tyskland står i dag for 50 pct. af omsætningen, og Morten Dilling er overbevist om, at der er god plads til hans produkt i flere markeder.

”Potentialet for nye produkter og markeder for merinould er enormt. Det kan så meget mere, end polyester og bomuld. Det er min drøm at være i Rusland, USA og Canada og have varelagre der,” siger han og uddyber.

”Vi har lavet en femårsplan for at åbne i Rusland 2020 - vi har stadig ti måneder tilbage at få drømmen til at lykkes i,” siger han. Dataudtræk for søgemaskinen Yandex sammenholdt med konkurrenternes tilstedeværelse i Rusland opmuntrer ham til at tro, at det vil lykkes.

FarveriFarveri
Foto: Astrid Dalum

Vækst med paradokser

Selvom de kommercielle ambitioner og resultater er på plads, er Morten Dilling stadig optaget af værdierne i virksomheden.

”Der er paradokser. Ligegyldigt hvor bæredygtige vi er, så bliver vi aldrig miljøneutrale. Og vi må erkende, at vi køber råmaterialer fra Argentina og fragter det jorden rundt,” siger han.

Inden for den sfære, som Morten kan kontrollere, fortsætter jagten på det rene produkt.

”Alternativet til det klare fokus på bæredygtighed er at lukke vores virksomhed, for vi er ikke i det her for enhver pris. Vi har brugt generationer på det her, så det skal være fordi, at det giver værdi og mening for os. Derfor går vi hele vejen.”

Som Gazelle-partner i 2020, er Merrild Lavazza Danmark med til at fremhæve virksomheder, der lige som Merrild Lavazza Danmark er helt i førertrøjen med at arbejde seriøst med bæredygtighed, så det både er godt for bundlinjen og samvittigheden.

For at gøre det lettere for virksomhederne at vælge bæredygtighed til, har Merrild Lavazza Danmark udviklet Det Bæredygtige Kaffetræ. Det er et redskab, der gør det lettere for både sælger og kunde at navigere i de mange bæredygtige initiativer, som Merrild Lavazza Danmark er involveret i. Og samtidig få helt vished om, hvad man er med til at støtte op om, når man vælger sin kaffe.


Se hvordan Lavazza arbejder med bæredygtigheden i din kaffe .

Annoncen er produceret 30.04.2020 af Børsen Creative i samarbejde med Merrild Lavazza Danmark.


Ingen spildfarveFarveri
Foto: Astrid Dalum