Børsen logo

Dansk iværksætter vil forvandle modebranchen én t-shirt ad gangen

Af Christian Bartels, Foto: Emil Hornstrup Jakobsen
ANNONCØRBETALT INDHOLD AF LINK LOGISTICS

Topbilled mobil
topbillede

Jess Fleischer er i gang med at ændre modeindustrien til det bedre én t-shirt ad gangen. Til det formål har han udviklet et kinderæg - en algoritme, der skal erstatte et målebånd, reducere spild og skabe bedre vilkår for dem, der syr vores tøj. Han håber ligefrem, at hans konkurrenter vil kopiere ham.

Outlet-butikker må hade Jess Fleischer. For hvis resten af tøjbranchen gør som ham, bliver hylderne i outlet-butikkerne tomme fremover. Der er nemlig ikke noget spildproduktion og ingen restpartier at sætte farverige tilbudskilte på, hvis Jess Fleischer får resten af modebranchen til at gå samme vej som ham og lave tøj made-to-order.

Det er han så optaget af, at han faktisk håber, at konkurrenterne vil kopiere ham, så de sammen kan få modebranchen til at lave tøj, man ikke returnerer og samtidig skabe mere transparens, mindre spild og mere kvalitet.

Derfor har han sat Son of a Tailor i verden. Det her er historien om, hvordan Jess Fleischer forsøger at vende en modeindustri på hovedet ved at lave t-shirts på mål.

Mål uden målebånd

Faktisk startede det i 2014 med, at Jess Fleischer ikke kunne finde en t-shirt, der sad ordentligt.

”Det er fand’me mærkeligt, at et så simpelt produkt som en t-shirt kun kommer i seks størrelser: XS til XXL. Hvorfor customizer man den ikke mere?” siger Jess Fleischer om sin undren dengang.

fabrikken
fabrikken
I starten var der blot tale om t-shirts, men i dag er kollektion udvidet, både hvad angår farver og modeller. Strik er således for første gang at finde i webbutikken. Til højre, COO Frederikke Greisen. Foto: Emil Hornstrup Jakobsen

Han synes samtidig, det er mærkeligt, at man i dag kan bestille t-shirts online, der, når de kommer frem til kunden, passer så dårligt, at de bliver returneret. Hele returtankegangen strider for ham mod den gode kundeoplevelse:

”De store e-commerce-spillere, der sælger tøj, tilføjer bare gratis retur, så 50 pct. af kunderne sender varerne retur. Ud fra et spildperspektiv er det vanvittigt, men ud fra et forbrugerperspektiv er det også vanvittigt: Det er en gratis service, men det er alligevel ikke nogen god oplevelse,” siger han.

Inspiration fra New York

Fast besluttet på at undgå returleveringer og dårlige kundeoplevelser, grundlægger han samme år Son of a Tailor. Udover drømmen om at skabe en t-shirt, der sidder perfekt, kommer inspirationen til forretningsmodellen fra online direct-to-consumer koncepter, der især er spiret frem i New York, som leverer alt fra bukser til barberblade direkte til kunderne, uden at de nogensinde er forbi en fysisk butik.

Gennem en kickstarter-kampagne i England rejser han kapital og finder de første 300 kunder. Kombinationen af investeringer og køb bærer ham gennem opstartsfasen med Son of a Tailor.

fabrikken
fabrikken
Son of A Tailor bruger flere forskellige leverandører i Portugal. At få dem til at arbejde på en ny måde har krævet dialog og at gå frem med små skridt. Foto: Son of A Tailor PR

Idéen er at sælge t-shirts på mål direkte til forbrugerne hjemme i sofaen. Kunderne indtaster deres mål på Son of a Tailor-hjemmesiden, og derefter bliver hver enkelt t-shirt bestilt hos leverandøren i Portugal, hvor en syerske tilpasser mønstret, skærer tekstil ud, syr og sender den unikke t-shirt direkte til kunden.

Portugal har en lang historie inden for netop tekstilproduktion, og fordi det ligger i EU, har Jess Fleischer og COO Frederikke Greisen nem adgang til ved selvsyn at inspicere syerskernes arbejdsforhold.

”Vi besøger produktionen ofte, og vi kender alle syersker, der har været der i længere tid. Vi beder om dokumentation i forhold til, at alle løn- og arbejdstidsregler er overholdt,” siger Frederikke Greisen.

For dyrt til butik

Det koster at have ordentlige forhold i produktionen og lave t-shirts en af gangen, og mens forretningsmodellen for Son of a Tailor fungerer fint som e-commerce, skaber de høje produktionsomkostninger visse begrænsninger.

”Det er væsentligt dyrere at producere på den måde, vi gør. Det overskud, der er tilbage, har vi ikke råd til at dele med en butik, og e-commerce er derfor den eneste mulighed i starten. Ellers hænger forretningsmodellen ikke sammen, eller også skal vi tage væsentligt mere for vores produkter,” forklarer Jess.

Fordi t-shirten er lavet af dyrere og mere holdbare materialer samt syet på mål til den enkelte køber, kan han dog tage mere for den end den almindelige ”fast fashion”-t-shirt.

fabrikken
fabrikken
Maskinen strikker bomuldstråden til stof, som senere skæres til kundens unikke mål. Foto: Son of A Tailor PR

Der er bare ét problem: Når kunderne skal bestille deres t-shirts, mangler de et målebånd. Derfor bliver Jess Fleischer nødt til at udvikle en software-algoritme, der kan bestemme størrelserne på en t-shirt ud fra andre oplysninger.

”Mange har slet ikke et målebånd. Derfor stiller vi i stedet kunden en række andre spørgsmål. Hvis vi har folks højde, vægt, alder og skostørrelse, rammer algoritmen meget tæt på de endelige mål til t-shirten. Det virker faktisk bedre, end når folk selv måler op,” siger Jess og tilføjer, at hvis din t-shirt mod forventning alligevel ikke passer, når den kommer frem, får du en ny, der gør.

Udliciter, når du drukner

Algoritmen bliver gennembruddet for Son of a Tailor. Dels er den så præcis, at kunderne bliver glade og roser produktet, men algoritmen er også så god en historie, at medierne samler den op.

Med den stigende omtale følger støt stigende salgstal. Men selv om virksomheden i mellemtiden er vokset til ti par hænder, er det et stort arbejde at modtage unikke t-shirts fra Portugal om morgenen og sende dem ud til kunder hver aften.

Leveringstiden er på daværende tidspunkt 21 dage mod 10 i dag, og de kan se, at jo kortere leveringstiden er, jo mere tilfredse bliver kunderne. Målet er derfor at komme ned på 8 dage.

”Vi synes, logistik er en lille del af forretningen, men for kunderne er det en vigtig del af købsoplevelsen. Vi kan se en sammenhæng mellem leveringstid og en generel tilfredshed med produktet. Man skal virkelig ikke slække på sin leveringstid over for kunderne,” siger Jess.

fabrikken
fabrikken
Hvis ikke algoritmen regner rigtigt, og din nye t-shirt passer perfekt, tilbyder Son of A Tailor dig en ny uden beregning. Der gik mange gratis t-shirts til, før algoritmen var helt skarp. Foto: Emil Hornstrup Jakobsen

At pakke t-shirts og sende dem afsted er ikke med til at udvikle firmaet, og Frederikke Greisen beslutter derfor at lægge opgaven ud til nogle eksperter i netop dét, nu da hun kan beskrive den nøjagtige pakkeproces i detaljer.

”Der kommer et tidspunkt, hvor man konstaterer, at nu har man lavet den her proces nok til, at man ved, hvordan den ser ud. Det ved man ikke fra dag ét, fordi man prøver sig frem. Når man kan formulere, hvad præcis, man vil have lavet, og det ikke er noget, man ønsker at være god til, så lægger man det ud. Men selvfølgelig kun, hvis du kan se, nogen er bedre til det,” siger hun.

Mere transparent modebranche

Jess koncentrerer sig i stedet om den forandring, hans forretningsmodel og produkt skal medføre.

”Når du får produktet, står syerskens navn på. Det tvinger os til at give kunden fuldt indblik i produktionen og sørge for, at der er gode forhold for dem, der laver tøjet. Vi kan være med til at gøre tøjproduktion transparent, og vi gør det af mange grunde: Fordi jeg tror på, det er bedre produktion, i høj grad fordi vi minimerer spild og har et mindre CO2-aftryk, og fordi vi bruger færre af jordens ressourcer,” siger han.

Salgstallene afslører, at t-shirt nummer 100.000 blev afsendt sidste år, og at Son of a Tailor alene i år har afsendt 50.000 bestillinger. Jess Fleischer tør godt kalde det fremtidens produktionsmodel.

”Jeg håber, der kommer andre, der vil kopiere vores forretningsmodel, så vi får ændret modebranchens værdikæder,” siger han.

Hvis flere konkurrenter kommer til, vil hans virksomhed være foran på processer og teknologi, lige som markedet formentlig vil vokse. Og måske vil Son of a Tailor kunne udvikle et forretningsben, hvor Jess rådgiver andre virksomheder i at bruge hans produktionsform. Derfor er han ikke bange for øget konkurrence. Større konkurrencer skaber indirekte også større forandring i modebranchen.

”Vi er sat i verden for at ændre modebranchen til et system, der er bedre end det gamle. Der gør, at værdikæden bliver mere transparent, og det giver gladere kunder, der skal mindre ned på posthuset for at aflevere tøj retur, der alligevel ikke passede.”

Se Jess Fleischers tip til et billigt optimeringsgreb

fabrikken
fabrikken

Annoncen er produceret 14.09.2020 af Børsen Creative i samarbejde med Link Logistics.